De MKB-Metropool Amsterdam uit zorgen over de reductie van P+R-plekken in de stad. Het belangenbehartigingsorgaan van ondernemers pleit voor uitbreiding van bestaande terreinen door de hoogte in te gaan. Vice-voorzitter Guido Frankfurther vindt dat de gemeente een verkeerd signaal afgeeft door de P+R-plekken te verminderen. Frankfurther benadrukt dat deze terreinen essentieel zijn voor het autoluwe beleid in en rondom de binnenstad.
Wethouder Van der Horst van Amsterdam streeft ernaar dat automobilisten verder weg parkeren, zoals in Hoorn, Sassenheim of Hoofddorp. Echter, Frankfurther betwijfelt of dit haalbaar is en of andere gemeenten bereid zijn grond op te offeren voor het parkeerprobleem van Amsterdam.
Frankfurther benadrukt de noodzaak om verdiepingen aan te leggen op P+R-terreinen zoals metrostation Noord en station Sloterdijk, waar de parkeerdruk hoog is. Daarnaast oppert hij het gebruik van leegstaande parkeergarages op de Zuidas in het weekend. De MKB-Metropool Amsterdam benadrukt ook de noodzaak van meer P+R-plekken in omliggende gemeenten.
Recentelijk is P+R-terrein Zeeburg 1 met 202 parkeerplaatsen gesloten. Ook in Noord zullen in de toekomst parkeerplekken verdwijnen. Van der Horst steunt het verminderen van P+R-plekken en moedigt aan om mensen niet met de auto naar Amsterdam te laten komen, wat volgens haar niet bijdraagt aan het autoluwe beleid.