MKB-Metropool Amsterdam: Zorgen over Vermindering P+R-Plekken in Amsterdam

12 jan , 9:54 Nieuws
image 5 66c472e1da49c

MKB-Metropool Amsterdam: Zorgen over Vermindering P+R-Plekken in Amsterdam

De MKB-Metropool Amsterdam uit haar bezorgdheid over de beslissing van de gemeente om het aantal P+R-plekken in de stad te verminderen. Volgens de belangenbehartiger van ondernemers zouden de bestaande P+R-terreinen juist uitgebreid moeten worden door de hoogte in te gaan, een standpunt dat gedeeld wordt door vice-voorzitter Guido Frankfurther.

Verkeerd Signaal

Guido Frankfurther benadrukt dat de gemeente met het verminderen van P+R-plekken een verkeerd signaal afgeeft. Hoewel er over veel zaken overeenstemming is met wethouder Van der Horst, vindt de MKB-Metropool Amsterdam het afromen van de P+R-plekken buitengewoon onverstandig. De P+R-terreinen worden beschouwd als een essentieel onderdeel van het autoluwe beleid in de binnenstad en daarbuiten.

Voorstellen voor Verbetering

Frankfurther pleit ervoor om verdiepingen aan te leggen op de P+R-terreinen in de stad, met specifieke vermelding van metrostation Noord en station Sloterdijk waar de parkeerdruk als onacceptabel wordt ervaren. Daarnaast stelt MKB-Metropool Amsterdam voor om de parkeergarages op de Zuidas in het weekend te gebruiken, aangezien deze dan grotendeels leeg blijven.

Noodzaak van Uitbreiding

Frankfurther erkent dat er een behoefte is aan meer P+R-plekken in omliggende gemeenten. Hij benadrukt dat als deze plekken goedkoper zijn dan in Amsterdam, automobilisten hierop kunnen baseren waar ze willen parkeren.

Impact van Vermindering

De recente sluiting van P+R-terrein Zeeburg 1, goed voor 202 parkeerplekken, en de aankondiging van verdwijnende parkeerplekken elders verontrust de MKB-Metropool Amsterdam. De totale capaciteit zal tegen 2026 drastisch verminderen. Wethouder Van der Horst staat achter het opheffen van P+R-plekken en benadrukt dat het aanmoedigen van autoverkeer naar Amsterdam niet in lijn is met het autoluwe beleid."