De MKB-Metropool Amsterdam vindt het onbegrijpelijk dat de gemeente het aantal P+R-plekken in de stad vermindert. Volgens de belangenbehartiger van ondernemers zouden de bestaande terreinen juist uitgebreid moeten worden door de hoogte in te gaan.
Vice-voorzitter Guido Frankfurther is van mening dat de gemeente nu een verkeerd signaal afgeeft. Hij benadrukt dat de P+R-terreinen een essentieel onderdeel zijn van het autoluwe beleid in Amsterdam. De vermindering van deze terreinen wordt door de MKB-Metropool Amsterdam als buitengewoon onverstandig beschouwd.
Frankfurther wijst erop dat de gemeente juist verdiepingen zou moeten aanleggen op de bestaande P+R-terreinen, zoals bij metrostation Noord en station Sloterdijk. Hij stelt dat het gebruik van parkeergarages op de Zuidas in het weekend een oplossing kan bieden, aangezien deze doorgaans leeg zijn.
Hij erkent ook de behoefte aan meer P+R-plekken in omliggende gemeenten, mits deze goedkoper zijn dan de stad. Dit zou automobilisten de keuze geven waar ze willen parkeren.
Sinds deze week is P+R-terrein Zeeburg 1 gesloten, wat resulteert in het verlies van 202 parkeerplekken. Bovendien zal het aantal plekken bij P+R Noord in 2026 halveren. De gemeente heeft ook aangegeven dat de P+R bij Boven 't IJ op termijn zal sluiten.
Wethouder Van der Horst verdedigt het opheffen van de P+R-plekken door te stellen dat het 'niet zo autoluw' is om automobilisten naar Amsterdam te blijven aantrekken. Dit standpunt staat haaks op de visie van de MKB-Metropool Amsterdam en roept vraagtekens op over de toekomst van het parkeerbeleid in de stad.