Vliegtuigbouwers zijn bezig met het ontwikkelen van technologieën die het mogelijk maken om met één piloot of zelfs zonder piloot te vliegen. Dit zorgt echter voor grote zorgen bij piloten, die afgelopen jaar actie hebben gevoerd voor het behoud van twee piloten in de cockpit en ruim 46.000 handtekeningen hebben opgehaald.
Volgens voorzitter Camiel Verhagen van de pilotenvakbond slaan vliegtuigbouwers enkele stappen over in de ontwikkelingen. Er is nog weinig onderzoek gedaan naar de psychologische effecten van het vliegen met één piloot, terwijl er al aanvragen zijn om regelgeving in Europa aan te passen.
De piloten benadrukken dat het uitgangspunt van nieuwe technologieën de verhoging van veiligheid moet zijn. Minister Madlener van Infrastructuur en Waterstaat erkent deze zorgen en stelt dat de veiligheid altijd voorop moet staan in de luchtvaartinnovaties.
Vliegtuigbouwer Airbus is al ver met de implementatie van kunstmatige intelligentie in de cockpit, waarbij de piloten twijfelen aan de veiligheidsclaims van Airbus. De discussie draait om de vervanging van piloten door computers en de mogelijke gevaren van deze technologische vooruitgang.
De Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers heeft luchtvaartmaatschappijen opgeroepen om alleen innovaties te omarmen die de veiligheid waarborgen. Transavia en KLM hebben dit Veiligheidsakkoord ondertekend, met KLM die benadrukt dat veiligheid altijd de hoogste prioriteit heeft.