Vliegtuigbouwers zijn bezig met het ontwikkelen van technologieën die het mogelijk maken om met slechts één piloot of zelfs zonder piloot te vliegen. Deze ontwikkelingen baren piloten zorgen, wat heeft geleid tot acties en petitie-ondertekeningen voor het behoud van twee piloten in de cockpit.
De piloten benadrukken het belang van veiligheid en de noodzaak van grondig onderzoek naar de psychologische effecten van het vliegen met één piloot. Zij trekken in twijfel of vliegtuigbouwers voldoende aandacht besteden aan de veiligheidsaspecten bij deze technologische ontwikkelingen.
Vliegtuigbouwer Airbus implementeert kunstmatige intelligentie in de cockpit, maar piloten uiten twijfels over deze innovatie, die naar hun mening de veiligheid niet ten goede komt. Zij geloven dat menselijke besluitvorming cruciaal is en vervanging door computers risico's met zich meebrengt.
De Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers roept luchtvaartmaatschappijen op om alleen innovaties te omarmen die de veiligheid verhogen. Transavia en KLM hebben het Veiligheidsakkoord ondertekend en benadrukken hun toewijding aan de veiligheid van passagiers, met KLM die momenteel geen plannen heeft om met minder piloten te vliegen.
Minister Madlener erkent de zorgen van de piloten en onderstreept dat nieuwe technologische ontwikkelingen in de luchtvaart altijd tot meer veiligheid moeten leiden, een standpunt dat ook door de Europese luchtvaartorganisatie EASA wordt gedeeld.