In vroegere tijden waren barbaarse kermisspelen, zoals het bekende katknuppelen, een duister onderdeel van de kermistradities in West-Friesland. De gruwelijke praktijk waarbij deelnemers een vat met een levende kat probeerden te raken, behoort echter tot het verleden dankzij groeiend bewustzijn rond dierenwelzijn. Tegenwoordig wordt het spel in Gouwe, gemeente Opmeer, op een beschaafde manier voortgezet. De traditie leeft voort, zij het met een ethisch verantwoorde draai: de levende kat is vervangen door een blokje hout. Sandra van der Bel van het kermiscomité benadrukt dat het evenement nog steeds een belangrijke rol speelt bij de opening van de kermis.
Aan het einde van de negentiende eeuw begon men in West-Friesland in te zien dat dierenleed geen vorm van vermaak mag zijn. Hierdoor werden wreedheden zoals het katknuppelen en ganstrekken verboden en vervangen door meer ethisch en diervriendelijk vermaak op kermissen. De transformatie van brutaal naar beschaafd versterkt de culturele erfgoedwaarde van de lokale festiviteiten en draagt bij aan een meer inclusieve en vooruitstrevende kermiscultuur.
Naast de evolutionaire veranderingen in kermisrituelen, blijft een oude traditie van het kermisgeld opvallend in stand. De West-Friese jeugd maakte vroeger gebruik van kermisbrieven om financiële steun te vragen aan ouders en familie. Dit charmante gebruik, aangeduid als een 'lofzang' door Martin Bakker van de Culturele Werkgroep Aartswoud, laat zien hoe oude praktijken een nieuwe betekenis krijgen in de hedendaagse samenleving. De kermisbrief symboliseert niet alleen financiële steun, maar ook een stukje cultureel erfgoed dat trotst wordt bewaard.