De spoorbrug bij Heerhugowaard blijft een bron van zorgen vanwege herhaaldelijke aanrijdingen door vrachtwagens. De transportsector zoekt naar oplossingen om deze gevaarlijke incidenten te vermijden. De recente botsingen hebben geleid tot aanzienlijke schade en vertragingen voor zowel trein- als wegverkeer.
Transportondernemer Cees de Waard uit Noord-Scharwoude benadrukt de urgentie van een effectieve aanpak. Hij wijst op het belang van bewustzijn onder chauffeurs en pleit voor betere voorlichting om ongelukken te voorkomen. De spoorbrug, gebouwd in 1939, vormt al jaren een knelpunt waarbij de doorrijhoogte kritiek is.
De recent geïnstalleerde hoogteportalen bleken niet afdoende te zijn en zijn volgens De Waard op de verkeerde locatie geplaatst. Hij wijst op de noodzaak van een structurele oplossing, zoals de bouw van een nieuwe, hogere spoorbrug. Hoewel dergelijke plannen bestaan, is de realisatie ervan nog ver weg.
Pro Rail overlegt nog over mogelijke korte- en langetermijnoplossingen. De huidige hoogteportalen blijven ongebruikt tot er een effectievere aanpak gevonden is. In de tussentijd worden tekstkarren ingezet om weggebruikers te waarschuwen voor de risico's.