Vandaag heeft de Deense speelgoedmaker Lego een kort geding aangespannen tegen een fabrikant van betonmallen uit Heerhugowaard. Lego eist dat het bedrijf stopt met het gebruik van de merknaam van de speelgoedgigant. De betonblokken van Betonblock lijken volgens marketingdirecteur Sander Tacx op legosteentjes, wat de controverse veroorzaakt.
Het gebruik van de merknaam 'Lego' op de website van Betonblock heeft geleid tot een juridisch geschil met Lego. De advocaat van Lego, Jeroen Boelens, betoogt dat dit inbreuk maakt op hun woordmerk en potentieel schade veroorzaakt voor de speelgoedfabrikant. Boelens stelt dat het niet toegestaan is om de merknaam op een niet-beschrijvende wijze te gebruiken, wat in dit geval speelt.
Marketingdirecteur Tacx van Betonblock beschouwt de rechtszaak als 'ondernemertje pesten'. Hij benadrukt dat er geen conflicten zijn tussen het betonbedrijf en Lego, aangezien het gebruik van de merknaam geen schade zou veroorzaken. Advocaat Jesse Hofhuis bekritiseert de haast van Lego om een kort geding aan te spannen en benadrukt dat het woord 'Lego' al lang gangbaar is in de betonmarkt.
Lego heeft eerder met succes rechtszaken gevoerd op basis van haar merkrechten. In verschillende gevallen heeft de speelgoedfabrikant opgetreden tegen inbreuken op haar merkidentiteit. De uitkomst van het kort geding tussen Lego en Betonblock zal door de rechter worden bepaald en de beslissing wordt over twee weken verwacht.
De juridische strijd tussen Lego en de betonmallenfabrikant zal vanmiddag om 13.00 uur plaatsvinden in de rechtbank in Den Haag. De uitspraak zal waarschijnlijk gevolgen hebben voor het gebruik van de merknaam 'Lego' in de betonindustrie. De afloop van dit geschil zal bepalend zijn voor de toekomstige omgang met merknamen binnen deze sector.